MAGAZYN BRANŻY GEMMOLOGICZNEJ I JUBILERSKIEJ

ARTYKUŁY

Artykuły » Gems & Jewelry Numer 1 » Złoto Srebro Czas 2014

Złoto Srebro Czas 2014

Tekst: Anna Sado, Zdjęcia: Norbert Piwowarczyk

W pierwszy weekend października 2014 r. odbędą się w Warszawie targi Złoto Srebro Czas. Ich 15. edycja będzie stała pod znakiem trendów w jubilerskiej modzie, konkursów i wystaw współczesnej sztuki złotniczej.

Targi Biżuterii i Zegarków Złoto Srebro Czas to wiodąca impreza dla branży jubilersko-zegarmistrzowskiej w Polsce. Ich organizatorzy stawiają sobie niezmiennie za cel nie tylko umacnianie wizerunku Targów, ale także promowanie reprezentowanych na nich wyrobów i firm, przyczyniając się w ten sposób do budowania rozpoznawalnej marki polskiej biżuterii w kraju i na świecie.

W ofercie wystawców na Targach w Warszawie odzwierciedlanie znajdą dominujące obecnie w biżuterii trzy trendy: klasyka, design i moda. Najprężniej rozwija się ten ostatni, bowiem zgodność z tendencjami w modzie to klucz do handlowego powodzenia także w branży jubilerskiej. W nurcie klasycznym dominuje złoto z diamentami i kamieniami jubilerskimi oraz srebro z kamieniami naturalnymi i syntetycznymi. Natomiast twórcy biżuterii designerskiej i artystycznej sami wyznaczają trendy – stąd tak duże zainteresowanie ich propozycjami. Polski design jest wysoko ceniony na świecie – za świeżość pomysłów, kreatywność i otwartość na eksperymenty z materiałami i fakturami, a Galeria Projektantów to cel przyjazdu właścicieli galerii współczesnej sztuki złotniczej z wielu krajów europejskich.

Dokonania polskich firm w dziedzinie wzornictwa i innowacji doceniło Ministerstwo Gospodarki, które od 2001 r. przyznaje Nagrodę Ministra Gospodarki za Najlepszy Wyrób Targów Złoto Srebro Czas. Podczas minionej edycji Targów wręczono trzy nagrody (zamiast tradycyjnie jednej). Otrzymały je firmy: Amber-Ring Stanisław Całka, Paragon Dariusz Grzenkowski i Ostrowski Design Jacek Ostrowski.

Pożądanym wsparciem finansowym dla polskiej branży jubilerskiej i bursztynniczej w okresie zastoju ekonomicznego okazał się realizowany na zlecenie Ministerstwa Gospodarki program wsparcia na lata 2012-2015, który obejmuje, m.in. misje wyjazdowe polskich firm oraz przyjazdowe zagranicznych kupców, kampanie w prasie konsumenckiej i na billboardach oraz uczestnictwo w wybranych branżowych targach w Warszawie, Gdańsku, Monachium, Hongkongu, Las Vegas, Tucson, Vicenzy. Jego operatorem jest Konsorcjum „Bursztyn – Skarb Polski”, w skład którego wchodzą: Międzynarodowe Centrum Targowe, Międzynarodowe Targi Gdańskie, Krajowa Izba Gospodarcza Bursztynu oraz firma S&A. Program ten przyczynia się także do rozwoju targów Złoto Srebro Czas, które są na liście rekomendowanych imprez branżowych: w minionym roku odwiedziła je misja zagranicznych kupców, a tym roku z wizytą do Warszawy przyjadą zagraniczni dziennikarze. Widocznie zwiększyła się też liczba wystawców z sektora bursztynowego, co pozytywnie wpłynęło na zróżnicowanie oferty, a Targi zyskały dodatkowo na atrakcyjności dzięki pokazom biżuterii firm uczestniczących w programie.

Na atrakcyjność Złoto Srebro Czas wpływają także organizowane cyklicznie konkursy i wystawy współczesnej sztuki złotniczej. Wyjątkowym wydarzeniem minionej edycji była prezentacja wystawy Granice srebrnych przestrzeni. Polska biżuteria drugiej połowy XX wieku – ze zbiorów prof. Ireny Huml oraz zbiory uzupełniające wystawę z Muzeum Sztuki Złotniczej oddział Muzeum Nadwiślańskiego w Kazimierzu Dolnym. Ten częściowo zapomniany okres w historii polskiej sztuki złotniczej reprezentowało ponad 300 sztuk biżuterii powstałej w spółdzielniach rzemieślniczych oraz pracowniach artystów plastyków.

Targi w Warszawie to także miejsce prezentacji różnych aspektów bursztynu na dorocznych wystawach przygotowywanych przez Muzeum Ziemi PAN. Po ekspozycji Bursztyn w medycynie, na której przedstawiono najstarsze przykłady jego leczniczego zastosowania z okresu imperium rzymskiego po czasy współczesne, publiczność zobaczy fascynującą wystawę na temat bursztynu i jego imitacji. Inspiracją do jej zorganizowania jest sytuacja na rynku bursztynu, na którym pojawia się coraz więcej trudnych do rozpoznania imitacji i fałszerstw tego kamienia. Wystawa jest aktualnie prezentowana w Muzeum Ziemi PAN w Warszawie do końca maja 2014 r.

Ciekawych inspiracji dostarczają wystawy pokonkursowe współczesnej biżuterii artystycznej Prezentacje oraz sztuki rzemieślniczej Złoto i Srebro w Rzemiośle, których MCT jest współorganizatorem wraz ze Stowarzyszeniem Twórców Form Złotniczych i Ogólnopolską Komisją Złotniczo-Jubilerską Związku Rzemiosła Polskiego. Na targach ogłaszane są i prezentowane po raz pierwszy wyniki tych artystycznych i warsztatowych zmagań.

Inspiracją, choć bardziej moralną, jest doroczny laureat honorowego wyróżnienia Bursztynowej Róży – wyjątkowego podziękowania za wrażliwość społeczną i pomoc okazywaną potrzebującym. Podczas minionej edycji Targów otrzymała je znana polska wokalistka Justyna Steczkowska, która chętnie dzieli się swoim talentem, dając charytatywne koncerty lub przekazując dary na okolicznościowe aukcje. W tym roku to ona będzie miała przywilej wskazania kolejnego laureata tego środowiskowego wyróżnienia. Wyjątkowego również dlatego, że łączy się nie tylko z podziękowaniami, ale także z pomocą finansową i rzeczową udzielanej przez organizatorów i wystawców targów Złoto Srebro Czas.

Atrakcyjna i reprezentatywna dla rynku oferta wystawców, bogaty program ramowy, goście specjalni i wydarzenia towarzyszące – to wszystko powoduje, że targi Złoto Srebro Czas postrzegane są jako sprawdzona forma komunikacji biznesowej dla branży jubilersko-zegarkowej. Nawet w trudnych ekonomicznie czasach impreza nie odczuła widocznego spadku liczby wystawców ani odwiedzających, co świadczy o jej stabilnej pozycji. W 2014 r., podobnie jak w poprzednim, organizatorzy spodziewają się około 300 wystawców i ok. 6 tys. zwiedzających.

W listopadzie 2013 r. organizatorzy targów Złoto Srebro Czas zostali uhonorowani medalem Zasłużony dla Cechu w podziękowaniu za 5-letnią owocną i pomyślnie rozwijającą się współpracę pomiędzy Targami a Ogólnopolskim Cechem Rzemieślników Artystów, jak również za wkład Targów w promocję polskiego rzemiosła artystycznego.

MAGAZYN